Vanaf dinsdag 21 april 2015 gaat Google mobielvriendelijke websites een hogere waardering toekennen. Mobielvriendelijk wil zeggen dat een website of webshop geoptimaliseerd is voor weergave en gebruik op tablets en smartphones. De hogere waardering zorgt ervoor dat websites die hieraan voldoen, hoger in de zoekmachineresultaten zullen verschijnen. Overigens geldt deze waardering op pagina-niveau: alleen indien individuele pagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave zal dit bijdragen aan de positie van die pagina’s in de Google-resultaten. Voor wat het waard is: ook voor de zoekmachine Bing van Microsoft is dit van toepassing.

Waarom verlangt Google een mobiele website van u?

Wanneer u Googled op een mobile device en in de zoekresultaten op een website klikt die niet geschikt is voor mobiel, is het frustrerend om te moeten pinchen, swipen, zoomen en scrollen om de inhoud van de pagina goed zichtbaar te krijgen. Google begrijpt deze frustratie, en wil gebruikers van haar zoekmachine een zo goed mogelijke navigatie-ervaring geven, ook nadat zij de zoekresultaten-pagina hebben verlaten.

Dit is vooral van belang omdat het aantal zoekopdrachten die gedaan worden op een mobiel apparaat het aantal opdrachten afkomstig van een desktop overstijgt. Oftewel: steeds vaker navigeren bezoekers met behulp van een smartphone of tablet naar een (mobiele) website.

Wanneer is er sprake van een responsive of mobiele website?

Google bestempeld uw website met name als een mobiele website indien er minimaal “responsive” webdesign is toegepast, of indien er een aparte mobiele versie van een website aanwezig is.

We spreken van een “responsive” website wanneer de lay-out van de website zich aanpast aan het scherm waarop de website bekeken wordt. Of een website responsive is is eenvoudig te testen door uw webbrowser scherm kleiner te maken; veranderen de inhoud (en volgorde) van de items? Dan is er sprake van een responsive website. Wanneer u onze website bijvoorbeeld kleiner zou maken, ziet u dat diverse items onder elkaar gepositioneerd worden, en dat het reguliere menu veranderd in een zogenaamd “hamburger menu”; dit duidt op een responsive website of webshop.

Er is sprake van een mobiele website wanneer de structuur van de website zich niet aanpast wanneer u uw browserscherm kleiner maakt, maar wanneer er alleen bij een bepaalde (kleine) hoogte en breedte van het scherm een website wordt getoond die afwijkt van de website zoals die er voor desktop/laptop uitziet. Een aparte mobiele website is vaak te herkennen aan een alternatief domein, bijvoorbeeld: domeinnaam.nl voor desktop, en m.domeinnaam.nl voor de mobiele versie.

Is uw website geschikt voor mobiel? Test het zelf!

Of u een mobielvriendelijke mobiele (of responsive) website heeft, die ook als dusdanig door Google gekenmerkt wordt, is eenvoudig zelf te testen. Google heeft hiertoe een aparte website met een “mobielvriendelijke test” ingericht, waarop u de url van uw website kunt invullen en controleren of de site hiervoor geschikt is.

Tevens heeft Google een website opgezet met tips en trucs voor het opzetten van een mobielvriendelijke website. Hier worden onder andere zaken benoemd die voorkomen moeten worden voor mobiele geschiktheid, zoals: geblokkeerde JavaScript-, CCS- en afbeeldingsbestanden, niet-afspeelbare inhoud (zoals Flash bestanden op iOS), onjuiste omleidingen, 404-meldingen uitsluitend voor mobiel verkeer, interstitials bij app-downloads, niet-relevante crosslinks en langzame mobiele pagina’s.

Mobiele website laten maken

Balticode heeft veel ervaring met het ontwikkelen van responsive en mobiele websites en webshops. Zowel voor nieuwe als bestaande sites en Open Source systemen (WordPress, Opencart, Concrete5, Magento, enz) kunnen wij een mobielvriendelijke versie implementeren.

Wij helpen u graag verder om de mogelijkheden te bespreken.

U vindt ons in Regio Dordrecht en Rotterdam.
Bel ons op 078 617 99 66 of maak hieronder een afspraak.

Vrijblijvend kennismaken? Maak hier een afspraak