Steeds meer winkelpanden staan leeg door teruglopende vraag, de online bestedingen nemen toe.
Hoe wint u de strijd tegen de online webshops die niet de kosten hebben van een fysiek pand en hierdoor, volgens u, veelal goedkoper kunnen aanbieden?

Is een webshop goedkoper dan een winkel?

Veel webshops schermen met het feit dat ze zo goedkoop zijn omdat ze geen duur winkelpand hebben en geen personeel.

Maar is dit wel zo? De kosten voor de bouw van een goede webshop kunnen aardig oplopen. Daarbij redt u het niet alleen met het aanwezig zijn met uw webshop. Er moet flinke promotie gemaakt worden met behulp van Adwords en zoekmachineoptimalisatie in de organische resultaten. Naast de klikkosten van Adwords is het veelal ook verstandig een buro in te huren om uw campagnes te managen, zodat u niet teveel betaalt per klik. Ook een goed plek in de gratis resultaten van Google kost geld. U kunt hiervoor een seo buro inhuren die voor u links gaat aanvragen bij externe websites, gaat bloggen u gaat aanmelden bij prijsvergelijkingssites en uw social media netwerk uitbouwt. Uiteraard kunt u kosten besparen door een deel van de werkzaamheden zelf te doen.

Per saldo hoeft een goede webshop dus niet perse goedkoper te zijn dan de maandelijkse huur van een fysiek winkelpand.

Het aankoopmoment van de consument veranderd

Wat een trend blijkt te zijn is dat het aankoopmoment van de consument verschuift. Was het vroeger zo dat je naar een winkel ging, een leuk maar duur paar schoenen had gezien, dan dacht je er in het weekend over na om ze alsnog op maandag te gaan halen in de desbetreffende winkel. De meeste consumenten namen niet eens de moeite om te kijken of er wellicht een andere winkel was die hetzelfde product tegen een paar euro minder kon leveren.

Tegenwoordig gaat dit anders. De consument shopt achter zijn pc/tablet, of gaat als uitje naar de stad om daar te zien wat er te koop is, gebruikt uw winkel als ‘pashokje’ en doet vervolgens via internet zijn aankoop bij bijvoorbeeld ‘de schoenendump’ omdat hetzelfde paar schoenen daar 3 euro goedkoper is. Dat de verzendkosten het product uiteindelijk 1 euro duurder maken, maakt niet uit, want ‘voor 1 euro ga je niet terug naar de winkel’. U, als winkelier, wordt vriendelijk bedankt voor het ter beschikking stellen van uw winkel als ‘pashokje’ door de webwinkelier en hebt het nakijken.

Niet iedere consument is als hierboven beschreven, er zijn voldoende consumenten die nog steeds met tassen vol de stad verlaten. Maar een groot percentage doet een gedeelte van zijn aankopen online en vormt daarmee een serieuze groep kopers.

Dus mijn winkel maar aanhouden en hopen op betere tijden?

Ja! winkel aanhouden en Nee, niet wachten tot de bui over is, maar wapen u zelf.

Het is een beetje preken voor eigen parochie, maar wij zijn van mening dat iedereen met een winkelpand ook een virtueel winkelpand moet hebben in de vorm van een webshop. Omdat het aankoopmoment verplaatst, moet u zorgen dat u op dit moment aanwezig bent. De klant die ’s middag kwam kijken voor een pannenset, moet deze ’s avonds na overleg met de partner kunnen aanschaffen.

Er wordt vergeleken op prijs, maar voor een grote groep consumenten is prijs niet allesbepalend. Als u enkel euro’s duurder bent, maar wel het voordeel biedt dat de klant bij problemen of advies naar uw winkel kan komen heeft u al een gedeelte gewonnen. Tel daarbij op dat u met een echte winkel veel meer zekerheid biedt, u bent tastbaar en heeft een reputatie als betrouwbaar leverancier. Strijd gewonnen zou u zeggen. Maar wat dacht u van het feit dat u sneller kunt leveren dan ‘de grote jongens’. Binnen een straal van zeg 30 km van uw vestiging levert u diezelfde avond nog de bestelling af.

Webshop met winkel combineren

Wij werken voor een groot aantal webshop winkeliers. Sommigen met een fysieke winkel, sommigen zonder webwinkel. Bij navraag geven de webwinkeliers met daarnaast een echte winkel aan dat veel van hun off-line bezoek bestaat uit klanten die iets hebben gezien in de webshop en dit vervolgens apart laten zetten in de winkel zodat ze het kunnen passen/proberen en direct mee kunnen nemen. Dan zijn er nog de klanten die ’s middags wat bekijken en ’s avonds hun bestelling plaatsen in de webshop. Webwinkels en winkels kunnen elkaar wel degelijk versterken.

Tips om de online en offline aankopen te stimuleren;

  • Geef iedere klant die een product probeert of past in uw winkel een klein kaartje mee met het webshop adres.
  • Druk een code af op het kaartje waarmee men recht heeft op gratis verzending als ze het product alsnog via de webshop bestellen.
  • Organiseer een webshop VIP avond. Waarbij webshoppers met een unieke code de nieuwe collectie als eerste online kunnen kopen.

Wist u dat uit onderzoek blijkt dat wanneer een webshop een fysieke winkel opent de online aankopen van dei webshop stijgen binnen een straal van 30 kilometer?

De toekomst van uw winkel volgens Balticode

Wij verwachten dat de winkel steeds meer een servicepoint gaat worden. Het wordt steeds meer een zaak van ‘kijken, kijken en thuis kopen’. Als focus doelgroep voor uw webshop neemt u de consument binnen een straal van 30 km vanaf uw fysieke winkel. U kunt deze groep bereiken door gebruik te maken van adwords waarbij u alleen in bepaalde regio’s en gebieden uw advertenties weergeeft.

Wij zijn er van overtuigd dat u met een ‘echte winkel’ in combinatie met een webshop de beste kaarten heeft om de strijd te winnen. Wel zal het winkeloppervlak verkleinen, omdat er veel minder voorraad hoeft te worden opgeslagen. Enkele pas- en showexemplaren zijn voldoende. Tot we zover zijn dat we virtueel kunnen gaan passen uiteraard…….

Meer weten over de mogelijkheden van webshops?

Balticode laat u graag de mogelijkheden zien van onze webshops.
U kunt ons bellen op 078 617 99 66 of maak hieronder een afspraak.

Vrijblijvend kennismaken? Maak hier een afspraak