Met deze ‘handleiding app maken’ leggen wij u stap-voor-stap uit hoe u een app van idee tot ontwerp ontwikkelt.

Een goede app ontwerpen begint met een goed idee.

Het idee werkt u uit in een gedetailleerde omschrijving van de app. Probeer hierbij voor uzelf de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat is het doel van mijn app?
  • Wie gaat mijn app gebruiken?
  • Wat moet de gebruiker ermee kunnen?
  • Welke functionaliteiten moet de app bevatten?
  • (Hoe) onderscheidt mijn app zich van andere apps?

Aan de hand van deze omschrijving is een ontwerper in staat om een wire-frame / Mock-up te maken van de app. Dit wire-frame is een functionele weergave van de werkelijkheid. U hoeft op dit punt nog geen rekening te houden met het designelementen als kleuren, lettertypes, enz.

Als het wire-frame door alle betrokkenen is goedgekeurd, kunt u starten met het (laten) ontwerpen.

Het ontwerpen van de app

Ieder mobiel besturingssysteem heeft zo zijn eigen uitstraling. In uw ontwerp kunt u hiermee rekening houden, zodat u de gebruiker de optimale ervaring geeft die bij zijn toestel past. Een app die specifiek voor de iPhone is ontworpen, heeft vaak een andere gebruikersinterface dan dezelfde app op een Android telefoon.

Het GUI als handleiding voor het ontwerpen van apps

Per platform is er een uitgebreide GUI handleiding beschikbaar ofwel Graphic User Interface guide. Hierin staan een aantal standaard regels waar u rekening mee dient te houden, zoals de ideale afmeting van buttons en de beste afstand tot de rand van het scherm.

Links naar de GUI handleidingen:

Handig! Kant en klare Photoshop bestanden met interface designs

Standaard elementen, zoals scrollwheels, datumselectors etc. hoeft u niet zelf te ontwerpen. Op het internet zijn diverse photoshop files te vinden waarin alle elementen beschikbaar zijn. U kunt deze desgewenst aanpassen aan uw eigen smaak.

Deze .psd bestanden raden wij aan wanneer u een app wilt ontwerpen voor iOS of Android:

Op welke resolutie ontwerp ik een app?

Het aanbod toestellen en dan met name voor Android is enorm. Bijkomende uitdaging is dat er diverse fabrikanten zijn, die hun eigen afmetingen hanteren. Bij Android moet u denken aan 24+ verschillende resoluties. Bij de iPhone zijn dat er minder. U hoeft echter niet voor ieder toestel een aangepast ontwerp te maken. Ons advies is om uit te gaan van een gemiddelde resolutie en een hoge resolutie. Focus bij het ontwerpen niet te veel op vaste resoluties, maar zorg dat je ontwerp schaalbaar is.

Aanbevolen ontwerp resoluties iPhone:

  • iPhone 4(s) : 960 x 640 pixels (326 ppi)
  • iPhone 5 : 1136 x 640 pixels (326 ppi)

Aanbevolen ontwerp resoluties iPad:

  • iPad 3e & 4e generatie: 2048 x 1536 pixels
  • iPad 1e & 2e generatie: Als u de resolutie van de iPad 3 & 4 aanhoudt, zal deze automatisch terugschalen naar deze lagere resolutie

Aanbevolen ontwerp resoluties Android telefoon:

  • Hoge resolutie : 1080 x 1920 pixels (441 ppi)
  • Medium resolutie : 600 x 1024 pixels (160 ppi)

Aanbevolen ontwerp resoluties Android tablet:

  • Hoge resolutie : 1280 x 800 pixels (441 ppi)
  • Medium resolutie : 600 x 1024 pixels (160 ppi)

Welke functies kan ik in mijn app gebruiken?

Er komen met regelmaat nieuwe versies van mobiele besturingssystemen uit. Met iedere nieuwe versie zijn er weer tal van extra functionaliteiten beschikbaar. Des te geavanceerder u uw app wilt hebben, des te minder ondersteuning bestaat er onder oudere toestellen.

Slimme functies van smartphone toestellen die u voor uw eigen app kunt aanspreken zijn o.a.; snelheidsmeter, GPS voor positiebepaling, camerafunctie, audio, omgevingslichtmeting, enz… U vindt veel meer over dit onderwerp als u Googled op “mobile sensors”.

Plaatsing van apps in de appstores

Als uw app volledig ontworpen en technisch gebouwd is, is het tijd om de app in de stores te plaatsen. Hiervoor is een zogenaamde ‘developersaccount’ nodig. Balticode beschikt over zo’n account bij o.a. Apple en Google.

Voor plaatsing in de appstores maakt u een beschrijving van uw app, inclusief een drie-tal schermafbeeldingen voor de ‘etalage’, waarna de app kan worden geüpload.

Plaatsing in de Google play store duurt een aantal uren. De plaatsting bij Apple kan een aantal weken duren, aangezien Apple iedere app handmatig controleert op functionaliteit en toegevoegde waarde.

Heeft u vragen n.a.v. dit artikel? Neem contact op